Snelste stijger: Wessanen

Wessanen wint de themaprijs als snelste stijger. Het voedingsmiddelenconcern stijgt maar liefst 77 plaatsen en bemachtigt de 27ste plaats op de Transparantiebenchmark. Duurzaamheid zit Wessanen in het bloed. Dat wordt gelijk duidelijk als je de website bezoekt. Met grote letters staat er "Our organic food, your natural choice". Het bedrijf zit onder meer achter de merken Whole Earth, Zonnatura en Ekoland. Het doel van Wessanen is niet alleen gezonde en lekkere producten maken, maar ook een duurzame samenleving creeëren, nu en in de toekomst. Op de website is verder te lezen dat de werknemers van Wessanen trots zijn om voor een bedrijf te werken dat zijn opbrengsten genereert op een wijze die aansluit bij de levenshouding van de werknemers (life-affirming is de term die gebruikt wordt).

Wessanen laat met zijn jaarverslag zien dat de strategische beslissing van de raad van bestuur om helemaal in zetten op de Europese markt voor biologische producten, leidt tot een betere transparantie over de strategie en het beleid tot duurzaamheid. Het verslag biedt verder een uitgebreidere omschrijving van wat biologische producten zijn en de kwaliteit van de niet-financiële informatie is sterk verbeterd. Een greep uit de verbeteringen: de keten waarin men opereert heeft meer aandacht gekregen, het beloningsbeleid is transparanter, er is een toelichting toegevoegd op de taken en verantwoordelijkheden binnen de organisatie ten aanzien van MVO, dilemma's zijn blootgelegd en de stakeholderbetrokkenheid heeft een enorme impuls gekregen. Op beoordelingscategorieën als betrouwbaarheid en resultaten liggen kansen voor verbetering, maar het is prijzenswaardig dat Wessanen alle bovengenoemde verbeteringen heeft kunnen uitwerken in een dunner (van 120 naar 108 pagina’s) verslag. Hier geldt duidelijk: less is more.